Ga naar de inhoud

We kijken terug op een jaar waarin we, ondanks alle beperkingen die de coronapandemie veroorzaakte, weer veel hebben bereikt voor onze huidige en toekomstige bewoners. Maar dat deden we niet alleen. Samen met de gemeente, huurdersorganisatie Woonbelang en andere partners in de wijk werken we dagelijks aan prettig wonen. In de infographic vindt u de belangrijkste cijfers in beeld. Klik hier voor het volledige jaarverslag 2021

Doorstroming
In 2021 waren er 185 nieuwe verhuringen. Meer dan de helft van deze nieuwe huurders was afkomstig uit ons werkgebied: de gemeente Drimmelen en Moerdijk. Wat we vooral willen bereiken met nieuwe verhuringen, is een doorstroming op gang brengen: meer verhuisbewegingen, zodat meer eengezinswoningen beschikbaar komen en meer mensen in een woning kunnen wonen die het beste past bij hun levensfase.

Hoewel het aantal woningen dat in 2021 aan starters en senioren (resp. 17,5% en 19,3%) werd verhuurd nagenoeg gelijk bleef met de cijfers van het jaar ervoor (resp. 17,8 % en 16,8%), is een stijging te zien van het aantal doorstromers. Deze ging van 53,6% in 2020 naar 65,4% in 2021. We spreken van een doorstromer als iemand een huurwoning verlaat en intrekt in een andere huurwoning. Ellen van Beijsterveldt, directeur-bestuurder van Woonvizier: ‘Door het aanbod van
levensloopbestendige en energiezuinige nieuwbouwwoningen voor senioren komt er een verhuisbeweging op gang. Ouderen hebben dan ineens alles gelijkvloers en hoeven geen tuin meer te onderhouden. Ze laten dan hun eengezinswoning makkelijker achter. Die komt dan beschikbaar voor jonge mensen die een gezin willen beginnen’.

Betaalbaarheid
Onze onderhoudsuitgaven stegen met ruim 1,3 miljoen euro van 5,71 miljoen euro in 2020 naar 7,07 miljoen euro in 2021. Gezien de stijgende gasprijzen hebben we het tempo van de verduurzaming van ons woningbezit verder opgevoerd en zijn we gestart met het plaatsen van zonnepanelen. Op die manier dalen de energielasten voor bewoners en zo houden we onze woningen betaalbaar. Ook hebben we in het verslagjaar de huren niet verhoogd en zelfs deels verlaagd omdat veel bewoners het financieel zo moeilijk hadden. De gemiddelde huurprijs lag vorig jaar op € 582 per woning. En het aantal betaalbare woningen, met een huurprijs tussen €442 en € 678 steeg van 76,6 procent in 2020 naar 80,3 procent in 2021.